Det är viktigt att noga tänka igenom hur ert företags profilkläder, som ni ger bort till både kunder och medarbetare, skall se ut. Det är bra att tänka igenom vad för slags profilkläder man skall ha, men också vilka färger man skall använda sig av.
Ett bra tips för att få till ett par bra profilkläder i enlighet med företaget är att utgå från dess logga och budskap. Nedan följer några bra frågeställningar som kan vara bra att tänka igenom vid utformandet av profilkläder:
- Vilka färger har vi i vår företagslogga, och vilka färger passar i enlighet med branschen vi är i?
- Vilket budskap vill vi förmedla med vårt företag?
- Vilka färger och vilken design passar för vår målgrupp?
Det är viktigt att gå igenom detta för att ens profilkläder skall utgöra en så tydlig bild som möjligt av ens företag. Det skall vara tydligt för alla åskådare vad ni är för slags företag genom att se på era profilkläder.
Man vill helt enkelt här skapa ett så starkt varumärke som möjligt som skall sticka ut och vara perfekt för just er. Det behöver vara tydligt och enkelt att förstå vad ni är för företag så att det inte uppstår någon förvirring om det.
Om ni är ett företag som har starka färger i er logga eller där det passar med starka färger inom branschen, så är det att rekommendera att använda på vissa av era profilkläder.
Detta på grund av att det drar till sig många blickar och därmed är mer effektivt när det gäller spridningen av varumärket. Men detta är enbart att rekommendera om ni har ett företag där det passar med starka färger, om det är mer stilrent eller strikt så är det mer att rekommendera att använda sig av mer diskreta färger så som vitt, grått, svart eller ljusa nyanser av andra färger.